Češi slyší na ekologické značky tisknout

Rozhovor s Monikou Polákovou z firmy JYSK o ekologické odpovědnosti a FSC

Monika Poláková (1983) vystudovala masmediální komunikaci na Univerzitě Sv. Cyrila a Metoděje v Trnavě. Ještě jako studentka pracovala na pozici redaktorky v soukromé tiskové agentuře. V roce 2007 absolvovala úspěšně pohovor do firmy JYSK a začala tam pracovat jako Country Assistent pro Slovensko. V roce 2009 získala pozici Sales and Marketing Coordinator.


Moniko, můžete nám říct, jak jste se dostala k práci v JYSKU?
Narodila jsem se na Slovensku v Bratislavě. Po škole jsem se rozhodovala, kam dál a jestli zůstat na Slovensku, ale nakonec jsem se rozhodla pro Prahu. Absolvovala jsem pohovor a dostala se mezi pět nejlepších. Nakonec si vybrali mě.

Jaký byl váš postup ve firmě až k dnešní pozici?
Začínala jsem jako asistentka pro Slovensko, kde jsem měla na starosti slovenské překlady pro letáky a další informační materiály. Od roku 2009 koordinuji projekty, spojené s marketingovými aktivitami firmy a pracuji na pozici Marketing and Sales Coordinator.

Dokážete říci nějaké rozdíly mezi českým a dánským vkusem v oblasti bydlení a bytových doplňků?
Češi milují barvy – zelenou, žlutou, růžovou a také velké pohovky. Dánové dávají přednost spíše bílé a černé, milují strohost, prostor, sklo. My se snažíme tuto skandinávskou kulturu udržet a doplňujeme ji o právě ty barevné ručníky, závěsy a povlečení. Poslední dobou se v České republice a na Slovensku hodně prodává bílý nábytek nebo černé kožené sedačky, které můžeme rozveselit barevnými přehozy a doplňky.

Můžete říci nějaký konkrétní příklad, kde se náš vkus opravdu hodně liší?

Zajímavé je to o Vánocích. My, Češi a Slováci máme jako typický symbol Vánoc Mikuláše. Oproti tomu ve Skandinávii je typickým vánočním designem srdíčko. Takže my na  Vánoce prodáváme balící papír a další typické vánoční zboží se srdíčkem.
Komunikujete i s ostatními zeměmi? Jak probíhá koordinace společného designu a trendů ve společnosti JYSK?
Několikrát ročně cestuji do Dánska, kde na společném meetingu 34 zemí sbírám informace a prosazuji vlastní nápady o tom, jakým směrem se bude ubírat sortiment, design a celková koncepce firmy.

Má JYSK nějaké aktivity, které byste zdůraznila?
Protože je obvyklé, že každá velká společnost podporuje určitou oblast společensky prospěšných aktivit, JYSK se rozhodl pro ekologii v oblasti těžby a zpracování dřeva. Zakladatel firmy Lars Larsen založil organizaci Tropical Forest Trust (TFT), která podporuje certifikaci FSC, reagovala tak na ožehavý problém nelegální těžby deštných pralesů v Jižní Americe. 

Jaký máte nábytek z tohoto FSC dřeva?
V JYSKU máme 80% zahradního nábytku s certifikátem FSC. Zahrnuje zejména tvrdé týkové dřevo u stolů, židlí, křesel a stoliček. Toto velmi kvalitní dřevo se používá zejména pro zahradní nábytek, protože je odolné vůči dešti, přímému slunci a dobře se udržuje. FSC certifikát tak spojuje kvalitu a férovost najednou. Certifikát nese i takovou výhodu, že je možné dohledat místo, ze kterého váš zahradní nábytek pochází.

Kupují čeští a slovenští spotřebitelé nábytek s tímto certifikátem?
Ano, nejen, že kupují, ale také se zajímají o pozadí certifikace. Zajímá je, odkud dřevo pochází, jak se udržuje a co certifikát vlastně znamená.

Kde se dřevo pro váš zahradní nábytek těží?
Dřevo pro zahradní nábytek z JYSKU se těží v Brazílii, kde také působí organizace TFT, která pomáhá místním společnostem při certifikaci FSC a brání tak deštné pralesy proti nelegálnímu odlesňování.
Můžete nám ukázat nějaké konkrétní čísla? Pro představu oblíbenosti dřeva FSC mezi českými spotřebiteli?
V žebříčku nejprodávanějších artiklů u zahradního nábytku se objevují na prvních pěti místech produkty s certifikátem ekologicky šetrného dřeva FSC. Celkový obrat z prodeje nábytku s tímto certifikátem byl pro TOP 10 výrobků za pět měsíců minulého roku 22 milionů.

Jak upozorňujete zákazníky na FSC výrobky ve vašem obchodě?
Logo FSC figuruje u každého výrobku v letáku, upozorňujeme na něj také na webu, a na samotných výrobcích. Máme proškolené zaměstnance v oblasti FSC – hlavně v rámci údržby výrobku, sortimentu a původu dřeva.

Máte Vy sama nějaký FSC výrobek případně vybavení domácnosti od firmy JYSK?
Samozřejmě, naší firmě věřím a proto je moje domácnost vybavena nábytkem z JYSKU. Bohužel doma žádný FSC výrobek nemám, ale přála bych si ho jednou na svou zahradu pořídit. Značce FSC věřím a jsem ráda, že se o ní čeští spotřebitelé zajímají.


Děkujeme za rozhovor.

Společnost JYSK vznikla v roce 1979 v dánském městě Aarhusu, kdy zde její zakladatel Lars Larsen otevřel svou první prodejnu s ložním prádlem. Postupně přibyly další obchody, až se firma rozrostla ve veliký mezinárodní řetězec JYSK, který dnes provozuje více než tisíc obchodů ve dvaceti zemích v Evropě i v zámoří. Kromě České republiky nás najdete v Dánsku, Norsku, Švédsku, Finsku, Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu, na Islandu, v Grónsku, na Faerských ostrovech, v Gruzii, Estonsku, Lotyšsku, Litvě, Kosovu, na Ukrajině a ve Spojených státech amerických. Roční obrat celé skupiny činí cca 1,5 miliardy euro. Přibližně 10.000 zaměstnanců denně obslouží okolo čtvrt miliónu spokojených zákazníků.
JYSK usiluje o větší využití výrobků s certifikátem FSC, zejména prostřednictvím organizace Trust pro tropické lesy (TFT, Tropical Forest Trust). TFT investuje přímo v oblastech a továrnách, které podléhají nejpřísnějším požadavkům na sociální a ekologické standardy.
www.jysk.cz


Podporující členové FSC Česká republika:http://www.hornbach.czhttp://www.pointcz.cz
 

® FSC, A.C. All rights reserved. FSC-SECR-0038